Bokkatalogen med årets hela utgivning på svenska i Finland genomgår en förnyelse år 2024. Katalogen blir större, innehållet mångsidigare och distributionen målgruppsinriktad.
Huvudansvaret har i år flyttats till Svenska litteratursällskapet i Finland. Ansvarig utgivare är marknadsföringschef Agneta Rahikainen. Redaktör är fortsättningsvis Barbara Huldén och för den tekniska produktionen står Peter Wikström/Stil&form.
Bokkatalogen 2024 publiceras inför Helsingfors bokmässa i oktober.
Bokkatalogen innehåller som tidigare information om hela utgivningen år 2024, såväl böcker som tidskrifter, presenterade var för sig i egna annonser. Det nya är att katalogen också har featureinnehåll, artiklar kring barn- och ungdomslitteratur samt lättläst litteratur. Tillsammans med information om årets utgivning inspirerar featureinnehållet till bokköp och läsning, och riktas via nyckelpersoner också till yngre målgrupper.
Från 2024 finns katalogen som en digital bilaga till flera svenskspråkiga dagstidningars nätutgåvor och som trycksak att avhämta på centrala platser som bibliotek, bokhandlar, Luckans verksamhetspunkter, medborgarinstitut, evenemangslokaler och andra samlingsplatser där folk rör sig. Katalogen skickas per post till flera stora grupper – modersmålslärare, svensklärare, bibliotekarier, journalister, kulturproducenter och publikarbetare. Bokkatalogen 2024 kan också enkelt beställas hem per post på adressen red@bokkatalogen.fi eller läsas som pdf via olika webbplatser.
Bokkatalogen innehåller två typer av annonser. Böcker och tidskrifter presenteras i enskilda annonser av förlag, sammanslutningar och privata utgivare.
Kommersiella annonser i Bokkatalogen är begränsade till organisationer eller produkter som på något sätt har en koppling till litteratur, kultur och utbildning.
Bokkatalogen finansieras av Svenska kulturfonden, Föreningen Konstsamfundet, Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne, Stiftelsen Tre Smeder, Svenska folkskolans vänner och Svenska litteratursällskapet i Finland.